Nopla i Leksvik lager verdens første handlekurv av 98 % resirkulert havplast

Nopla i Leksvik lager verdens første handlekurv av 98 % resirkulert havplast

Nopla

Nå blir kurvene i de store taxfreebutikkene byttet ut med kurver produsert i resirkulert havplast. Kurvene er utviklet og produseres av Nopla i Leksvik i samarbeid med ITAB. De Leksvikproduserte kurvene blir verdens første trillekurver laget av 98 % resirkulert havplast, som i tillegg er samlet inn langs norskekysten fra norske fjorder, sjømatanlegg og båter. Co2-utslipp fra kurver kan reduseres med 93 %

Av: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri

Nå blir kurvene i de store taxfreebutikkene byttet ut med kurver produsert i resirkulert havplast. Kurvene er utviklet og produseres av Nopla i Leksvik i samarbeid med ITAB.

De Leksvikproduserte kurvene blir verdens første trillekurver laget av 98 % resirkulert havplast, som i tillegg er samlet inn langs norskekysten fra norske fjorder, sjømatanlegg og båter. Co2-utslipp fra kurver kan reduseres med 93 %

Utviklet i samarbeid mellom ITAB og Nopla

Plastkurvene har blitt utviklet i samarbeid med ITAB Norge, som har vært konseptutvikler i prosessen, mens Nopla som er en ledende norsk produsent av resirkulerbare, sprøytestøpte plastprodukter, har bidratt med å ta frem produktet og produserer kurvene. Prosjektet har også fått støtte fra Handelens Miljøfond.

Hver dag brukes det to tusen kurver i norske taxfreebutikker og det er derfor viktig å kunne reparere kurvene.

– Vi skal være verdens mest ansvarlige taxfree, og det er derfor riktig å være først ute med å bruke trillekurver produsert i resirkulert havplast, sier Tore Hov, Administrerende direktør i Travel Retail Norway (som driver taxfree-butikkene på flyplassene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger).

– Den mest miljøvennlige anskaffelsen er den som ikke skjer, så derfor har det vært krav fra oss om at kurvene skal kunne repareres. Kurvene vil bli brukt av opp mot ti millioner kunder i året, og da er det helt nødvendig at de tåler å bli skikkelig brukt, sier Hov.

Resirkulert tau fra havbruksnæringen er brukt som råvare. Foto: Ståle Sve Rian/Nopla AS

Når kurvene til slutt må erstattes vil plastråvaren i disse bli gjenbrukt til å støpe nye resirkulerte kurver. TRN anslår at de ikke vil ha behov for anskaffelse av ny plast til TRN sine kurver de neste 10 årene. – Gjennom den sirkulærøkonomiske modellen der utslitte og ødelagte kurver kvernes opp hos Nopla og plasten fra kurvene blir brukt som råstoff til å produsere nye miljøvennlige handlekurver, vil TRN sammen med ITAB og Nopla bidra til å ytterligere utvide det bærekraftige aspektet betraktelig for TRN sine kurver.

Handlekurvene TRN nå tar i bruk vil når de nå ankommer TRN sine terminaler ha en CO2 fotavtrykk (GWP) besparelse på omlag 93 % sammenlignet med en tilsvarende kurv produsert og kjøpt inn fra Kina.

Skal bidra til bærekraftig luftfart

– Avinor er nok den mest fremoverlente driveren av flyplasser i verden, og vi skal naturligvis gjøre det vi kan for å nå våre felles mål om bærekraftig luftfart. Ikke bare skal vi bli helt fossilfrie, men vi skal også kraftig redusere utslippene våre og bidra til å gjenopprette skade som allerede har skjedd i naturen, sier Hov.

Plast fra norske fjorder, sjømatanlegg og båter

Åpenhet og sporbarhet er viktig, og derfor kan man spore tilbake til kildene for den resirkulerte havplasten som er brukt i handlekurvene. – Vi selger mange produkter i plast og begynte for flere år siden et arbeid sammen med våre leverandører med et tydelig mål om å redusere miljøpåvirkningen av vår drift. At vi nå kan peke på konkrete steder hvor vi bidrar til rydde opp er vi glade for, sier Hov.

Ståle Sve Rian, prosjekt- og kvalitetsleder i Nopla AS

Målbedrift som tar bærekraft og sirkulærøkonomi på alvor

– ITAB Norge hadde en klar visjon om at denne handlekurven skulle produseres i resirkulert havplast, og med disse kriteriene har vi sammen med ITAB designet og tatt frem formverktøy og startet serieproduksjon, sier Ståle Sve Rian som er prosjekt- og kvalitetsleder i Nopla AS.

Sammen med Oceanize i Nærøysund, har vi brukt resirkulert tau fra havbruksnæringen som råvare, og man tilsetter så litt farge, slik at vi kan få så nært den ønskede profilfargen vi ønsker. Hjulene som er på TRN-vognene er levert av Swede Wheel i Sverige, der man har valgt hjul som er lett demonterbare, slik at disse enklere kan rengjøres, sier han. Handlekurvene monteres, og de kan få trykket ønsket logo på sidene ved hjelp av en hot-print maskin.

Kine Kilen, leder for FI Næringshage
Kine Kilen, leder for FI Næringshage

– Som plastprodusent har Nopla lenge vist at de tar bærekraft og sirkulærøkonomi på alvor og dette har gitt de et klart konkurransefortrinn som en foretrukket produsent og samarbeidspartner, sier Kine Kilen i FI Næringshage. Nopla er målbedrift i FI Næringhage.

Handlekurvene produseres på Nopla AS sin fabrikk i Leksvik. Foto: Ståle Sve Rian/Nopla AS

Om Nopla

Nopla er en ledende norsk produsent av resirkulerbare, sprøytestøpte plastprodukter. Selskapet har som mål å endre måten plastprodukter produseres, brukes og håndteres. Fabrikken i Leksvik i Nord-Trøndelag er på hele 6000 kvadratmeter og har rundt 25 sprøytestøpsmaskiner med lukketrykk fra 45 til 1500 tonn. Lokal kompetanse og spesialisert utstyr gjør at Nopla kan hjelpe deg fra idé og design til ferdig produkt.

Nopla sin fabrikk i Leksvik. (Foto: Ragnar Næss/Nopla AS)

Kilde: Pressemelding fra Travel Retail Norway (TRN)

Interessert i å vite mer?

Kontakt: Ståle Sve Rian, Prosjekt- og kvalitetsleder i Nopla AS
Tlf.: +47 99 70 99 87
E-post: [email protected]
www.nopla.no

Kontakt oss

Ønsker du å vite hvordan vi kan hjelpe deg, eller har du andre spørsmål om FI Næringshage? Vi hører gjerne fra deg! Fyll inn kontaktinformasjon og hva du lurer på i skjemaet under, så kontakter vi deg innen kort tid.