Zeabuz leverer autonomiløsning til svensk nullutslippsferge

Zeabuz leverer autonomiløsning til svensk nullutslippsferge

Trafikverket Färjerederiet og Stockholms Reperationsvarv AB har valgt Zeabuz og Metstech som leverandører av nøkkelteknologi for ombyggingen av bilfergen Neptunus.
Trafikverket Färjerederiet og Stockholms Reperationsvarv AB har valgt Zeabuz og Metstech som leverandører av nøkkelteknologi for ombyggingen av bilfergen Neptunus.

Av Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri

Read article in English

Teknologi fra Trondheimsselskapet Zeabuz får en sentral rolle når den svenske bilfergen Neptunus bygges om til batteri-hybriddrift. Sammen med Metstech og Stockholms Reperationsvarv AB leverer Zeabuz nå kjernekomponentene for autonom styring som skal gjøre fergetransporten sikrere, mer effektiv og utslippsfri.

Autonom styring gir økt presisjon og forutsigbarhet

Zeabuz leverer et autonomt transittsystem som gjør det mulig for Neptunus å navigere presist mellom kaiområdene på Gullmarsleden i Bohuslän. Systemet automatiserer akselerasjon, styring og posisjonering, og bidrar til å redusere arbeidsbelastningen for mannskapet, samtidig som det sikrer stabile og forutsigbare operasjoner på en av Sveriges mest trafikkerte fergestrekninger.

Løsningen gjør det også mulig å optimalisere batteribruken, noe som gir bedre energieffektivitet og høy regularitet. Prosjektet er en del av Trafikverkets satsing på å modernisere og elektrifisere hele fergeflåten innen 2045, i tråd med Sveriges mål om klimanøytralitet.

Helhetlig autonomi- og energiløsning

Sammen leverer Zeabuz, Metstech og Stockholms Reperationsvarv AB en komplett automatiserings- og energiløsning som skal støtte tryggere og mer effektiv drift av Neptunus.

Metstech leverer batterisystemet som installeres om bord. Systemet gjør det mulig for fergen å operere med høy energieffektivitet og lade trygt og raskt i løpet av ordinære vendinger. Resultatet er redusert nedetid og utslipp, kombinert med høy driftssikkerhet.

Stockholms Reperationsvarv AB har ansvaret for selve ombyggingen og integrasjonen av både energisystemet og den autonome teknologien. Oppgraderingen har en totalverdi på 97 millioner svenske kroner og gjennomføres ved Stockholm Repair Yard.

Øyvind Smogeli, CEO & CTO i Zeabuz. Foto: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri
Øyvind Smogeli, CEO & CTO i Zeabuz. Foto: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri

Viktig transportåre i nasjonal infrastruktur

Neptunus trafikkerer Gullmarsleden mellom Finnsbo og Skår i Bohuslän. Strekningen er en kritisk transportåre i Sveriges nasjonale transportsystem, og en oppgradering av denne typen representerer en betydelig investering i neste generasjons fergeteknologi.

– Dette prosjektet viser hvordan autonomi og energioptimalisering kan gi umiddelbare gevinster for offentlige fergeruter. Teknologien vår vil bidra til å øke sikkerheten, forbedre regulariteten og redusere utslippene på en svært viktig transportstrekning, sier Øyvind Smogeli, CEO & CTO i Zeabuz.

Trafikverket Färjerederiet er ansvarlig for driften av de statlige fergene i Sverige. Färjerederiet har mer enn 70 fartøy og opererer 41 samband langs kysten. Fergene er en integrert del av landets riks- og fylkesveinett, og brukes daglig av tusenvis av trafikanter. Selskapet spiller en sentral rolle i Sveriges arbeid med å redusere utslipp og modernisere fergetransporten.

Les også: Zeabuz satser på forsvar og sikkerhet med dual-use autonomiplattform

Om selskapene

Om Zeabuz
Zeabuz leverer verdensledende autonome navigasjonsløsninger for maritim sektor. Selskapet utvikler teknologi for autonom styring, posisjonering og fjernstyrt overvåkning av fartøy. Målet er å redusere bemanningsbehov, øke driftseffektivitet og styrke sikkerheten til sjøs. Zeabuz står bak verdens første autonome passasjerferger og leverer i dag teknologi til en rekke fartøysegmenter.

Zeabuz er både medlem i Ocean Autonomy Cluster og inkubatorbedrift i Ocean Space Incubator. Nå blir selskapet også medlem i forsvarsklyngen NORDSEC Nordic Defence and Security Cluster. Prosjektet med Neptunus markerer et nytt steg i selskapets arbeid med å utvikle og kommersialisere autonome løsninger for maritim transport.

Om Metstech
Metstech leverer avanserte elektriske og automatiserte løsninger for skip og offshoreinstallasjoner. Selskapet har spesialisert seg på energilagring, fremdriftssystemer og integrerte energiløsninger for både nybygg og retrofit-prosjekter.

Om Stockholms Reperationsvarv AB
Stockholms Reperationsvarv AB er et ledende svensk verft med omfattende erfaring innen vedlikehold, reparasjon og ombygging av fartøy. Verftet leverer komplette oppgraderinger og integrasjonsprosjekter for både kommersielle og offentlige aktører.

Kontakt oss

Ønsker du å vite hvordan vi kan hjelpe deg, eller har du andre spørsmål om FI Ocean Space Incubator? Vi hører gjerne fra deg! Fyll inn kontaktinformasjon og hva du lurer på i skjemaet under, så kontakter vi deg innen kort tid. 

Ingrid Margrethe Sandnes
Manager FI Ocean Space Incubator

Helene Øyangen Lindberg Foto Lars Bugge Aarset

Helene Øyangen Lindberg
Senior advisor

Frode Halvorsen
Senior advisor

Vegard Saur
Senior advisor

Svein Olav Munkeby - Foto Lars Bugge Aarset Fremtidens Industri (30)

Svein Olav Munkeby
Senior advisor

Linda Hald
Senior EU Advisor

Lars Bugge Aarset
Communications Advisor