25/11/2021

Ukens målbedrift: MSP AS

Det skjer mye spennende hos FI Næringshages målbedrifter. Derfor vil vi hver uke gi en kort presentasjon av en av bedriftene.

Tre kjappe:

Bransje: Industri
Lokasjon: Leksvik
Antall ansatte: 19

Fornikling og forkromming av messing

MSP er en industribedrift lokalisert i et sterkt industrimiljø i Leksvik. De tilbyr blant annet tjenester innenfor maskinering, montering, fosfatering og lodding. Kjernekompetansen i bedriften er derimot fornikling og forkromming av messing.

– Oras Oy er vår største kunde med nærmere 60 % av omsetningen, derfor er produksjon av komponenter til Oras sin armaturproduksjon en svært viktig del av bedriftens virke, sier daglig leder Terje Hølaas.

– Våre medarbeidere har lang erfaring i denne type produksjon, og vi har stor tillit til at Oras ønsker oss som leverandør i lang tid framover.

MSP har også etablert seg som en av de største leverandørene til Devico i Trondheim. Dette har ført til at de samarbeider tett med flere bedrifter rundt seg, og da spesielt moderselskapet CNC Produkter.

– Sammen har vi et bredt spekter av maskiner som gir oss stor fleksibilitet i å tilby kundene det de etterspør. Vi er opptatt av at det som er bra for naboen også er bra for oss, sier Hølaas.

Bærekraftig investering

I løpet av det neste året skal MSP investere i en ny flerspindelmaskin som skal erstatte de gamle 6-spindel maskinene. Dette er en veldig stor investering for MSP, som er helt nødvendig for å sikre langsiktigheten med Oras. Investeringen har også fokus på bærekraft. Den største gevinsten er 10 % mindre råvareforbruk, som betyr 20 tonn mindre messing per år.

– Vi gjør dette for å øke kapasiteten og konkurranseevnen mot Oras. Samtidig frigir vi kapasitet til andre kunder som etterspør våre tjenester, sier Hølaas.

Omsetningen for 2021 blir nærmere 30 % over fjorårets, og det gir MSP muligheten til å ta grep som kan legge til rette for videre vekst.

– Målet skal vi nå med dyktige medarbeidere i alle ledd, moderne produksjonsutstyr, automasjon, og ikke minst god oppfølging av våre kunder.

Del innlegg: