26/06/2018

Som ved et «trylleslag» har MSP AS i Leksvik blitt den mest synlige leverandøren av forkromming i Norge

MSP AS har siden 26. februar vært den mest synlige leverandøren av forkromming i Norge. På alle Google-søk relatert til forkromming i perioden 26.2-21.5.18 har MSP AS vært det øverste søkeresultatet.

Tydelig digital markedsføring kan gi gode resultater for bedrifter med produkter og tjenester som er interessant for markedet … og det var også forretningsideen til Andreas Nicolai Helmersen da han startet Utheve AS i Rissa.

I en utviklingssamtale med Fosen Innovasjon AS informerte MSP AS at de ønsket å jobbe mer med digital markedsføring av sine tjenester. Fosen Innovasjon AS tok da kontakt med den lokale markedsføringsbedriften Utheve AS og prosjektet var i gang.

Tjenesten som skulle markedsføres var lite kjent, og det har vært vanskelig å markedsføre: Forkromming og fornikling. Dette er en spesialkunnskap og en tjeneste som det er vanskelig å nå ut til potensielle kunder med.

«Vi har erfart at det er vanskelig å nå ut i markedet med slike nisjeprodukter, og våre nettsider har nesten ikke hatt besøk. Da vi fikk høre om Google AdWords og metodene for mer målrettet markedsføring i de innledende samtalene om prosjektet ble vi nysgjerrige, og vi lot oss overtale til å gjøre et eksperiment» sier Terje Aunan i MSP AS.

«For oss i Fosen Innovasjon AS har det vært viktig å lære mer om verktøyet, og ikke minst få konkrete eksempler på bruk av digital markedsføring. Vi drifter mange klynger, og vi har sett at det er en «ny tid» når det gjelder å bli synlig» sier Kine Kilen i Fosen Innovasjon.

Hun jobber i Fosen Innovasjon og har sammen med kollega Ivar Blikø koblet Utheve AS og MSP AS slik at dette læringsprosjektet kom i gang. Utheve AS som har base i Rissa har bygget landingssiden og håndtert kampanjen på Google AdWords.

Hvordan fikk vi så gode resultater?

  1. Godt samarbeid

Det startet med et solid arbeidsmøte hvor MSP AS og Utheve AS utarbeidet en plan for kampanjen. MSP AS hadde etgodt utvalg med flotte bilder og mye informasjon om tjenesten og firmaet. Sammen utviklet de gode salgsargumenter.

  1. Skreddersydd nettside

Mange gjør feilen med å sende trafikk fra markedsføringen til sin vanlige nettside hvor alle tjenester og produkter er presentert. Utheve bygde en skreddersydd nettside kun for denne kampanjen: www.forkromming.no Den ble designet fra bunn av med kun et mål – få besøkende til å ta kontakt med MSP AS om forkromming.

  1. Kontinuerlig jobbing med å forbedre kampanjen

I de første ukene av kampanjeperioden gjorde prosjektgruppen endringer på kampanjen nesten daglig for å få best mulig effekt. Den store styrken til digital markedsføring er at alt er målbart. Statistikken fra nettsiden og kampanjen ble fortløpende brukt til å gjøre justeringer på for eksempel hvilke søkeord på Google som skulle utløse en visning av annonsen.

Utheve og MSP la også inn konkurrenter som søkeord slik at annonsen til MSP AS ble vist når noen søkte etter konkurrentene. På denne måten ble MSP AS tvingt frem som et alternativ i kjøpsprosessen til målgruppen.

«Det er for tidlig å trekke alle konklusjoner fra dette caset, men statistikken viser at hele 743 mennesker som har vært på leting etter forkromming eller lignende har klikket på annonsen i perioden, og hele 17% av de har notert seg kontaktinformasjonen til MSP AS. God digital markedsføring er noe man bygger opp systematisk over tid.  Prosjektet har gitt MSP AS uvurderlig innsikt i atferden til det norske folk rundt tjenesten forkromming og fornikling. I tillegg håper jeg de har fått en bedre innsikt i digitale kanaler og verktøy som kan brukes til å gjøre tjenestene sine tilgjengelig og synlig for potensielle kunder.» sier Andreas Nicolai Helmersen i Utheve AS.

Fosen Innovasjon AS har allerede kjørt det første kurset i digital markedsføring i samarbeid med Andreas i Utheve AS, og i etterkant av det har vi har fått etterspørsel om flere kurs innen temaet som LinkedIn, Facebook, strategi osv. «Vi ønsker gjerne å videreføre modellen med å kjøre skarpe «læringscase» i interesserte bedrifter, og bruke det som grunnlag for erfaringsdeling innenfor disse områdene» legger Ivar Blikø til avslutningsvis.

 

Bilder er fra kurset i digital markedsføring.

Del innlegg: