29/11/2024

Norsk-kroatisk samarbeid former fremtiden innen autonom maritim transport

Presentation of electric propulsion and future plans for autonomy at Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Av Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Read article in English

Hvordan kan Norge og Kroatia sammen drive frem utviklingen av autonome, bærekraftige løsninger til havs?

Ocean Autonomy Cluster (OAC) ønsket nylig en kroatisk delegasjon velkommen til Norge som en del av Adriatic Green Autonomous Transport Initiative – AGATI. Besøket, som ble organisert i samarbeid med DIH InnovaMare og støttet av Innovasjon Norge, fokuserte på samarbeid og innovasjon innen autonom maritim transport. Initiativet bygger på partnerskapet etablert gjennom MATIN-prosjektet.

Delegasjonen, som besto av representanter fra det kroatiske direktoratet for maritim sikkerhet, Croatian Register of Shipping, havnemyndigheten i Rijeka, og DIH InnovaMare, fikk innblikk i Norges avanserte maritime økosystem. Programmet inkluderte besøk til flere ledende innovasjonsmiljøer og maritime bedrifter for å oppleve Norges banebrytende arbeid innen autonomi.

Electric propulsion on Torghatten's ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric propulsion on Torghatten’s ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Et innblikk i Norges innovasjon innen maritim autonomi

Delegasjonen fikk verdifull innsikt gjennom en rekke besøk til ledende aktører innen autonom teknologi og maritim innovasjon. På Torghattens elektriske ferje på ruten Rørvik–Flakk lærte de om det elektriske fremdriftssystemet og planene for å implementere autonom teknologi.

Hos SINTEF Oceans Robotics Lab, Maritime Robotics og Blueye Robotics fikk de presentert og demonstrert avanserte autonome systemer for både overflate- og undervannsoperasjoner. Videre fikk delegasjonen besøkt Zeabuz, et selskap som revolusjonerer urban mobilitet med autonome ferjer.

Besøket til NTNU Shore Control Lab ga i tillegg et innblikk i er et forsknings- og utviklingsmiljø ved NTNU som fokuserer på kontrollsystemer for autonome skip og flåter. Laboratoriet utvikler og tester teknologi for styring og overvåking av autonome fartøy fra landbaserte kontrollsentre. Målet er å muliggjøre effektiv og sikker drift av autonome fartøy i ulike maritime operasjoner, inkludert navigasjon, samhandling med andre fartøy, og håndtering av komplekse situasjoner i sanntid.

Petter Sjursen demonstrating ROV from Blueye Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Petter Sjursen demonstrating ROV from Blueye Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Autonom transport vil eksplodere

– Det overordnede målet for både besøket og AGATI -prosjektet er å fremme autonom sjøtransport i Adriaterhavet, sier Mateo Ivanac fra DIH InnovaMare. For å oppnå dette må vi gjøre fremskritt innen forskning, teknologiutvikling, lovgivning og samfunnstilpasning. Sterke nettverk og samarbeid er avgjørende for å lykkes, forteller han.

Ivanac understreker også hvor viktig tidsrammen er.

– Fra 2025 vil autonom transport eksplodere. Selv om vi kanskje ikke leder utviklingen, må vi være med og aktivt bidra til å forme den, la han til.

Darko Dominović, Croatian Ship Registry. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Darko Dominović, Croatian Ship Registry. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Darko Dominović fra Croatian Register of Shipping påpekte utfordringene og mulighetene for regulatoriske organer.

– Vår rolle er å sikre trygg integrasjon av ny teknologi. Dette besøket har vært avgjørende for å forstå hvordan autonomi kan være til nytte, ikke bare for spesialiserte fartøy, men også for konvensjonelle skip innen frakt, passasjertransport og forskning, sier Dominović.

En bro mellom forskning, industri og sluttbrukere

Ocean Autonomy Cluster (OAC) er en sentral aktør i utviklingen av fremtidens autonome løsninger. Dette inkluderer en unik satsing på testfasiliteter med Testination og Trondheimsfjorden regulert som testområde for autonome fartøy. Klyngen fungerer som en kobling mellom forskning, utdanning, industri og sluttbrukere, og spiller en avgjørende rolle i overgangen til en mer autonom fremtid.

Frode Halvorsen, leder for Ocean Autonomy Cluster, tok opp en vanlig misforståelse om autonomi:
– Det er viktig å presisere at autonomi ikke betyr ikke ubemannet. Autonomi brukes til navigasjon, manøvrering, for å unngå kollisjon, en rekke typer systemovervåking, søk og redning, og for økt situasjonsforståelse, også på bemannede fartøy, forklarte Halvorsen.

Han understreket også klyngens rolle i å fremme innovasjon:
– OAC fungerer som en bro mellom forskning, industri og sluttbrukere. Våre initiativer som Testianation og Test Arena Trondheimsfjord er avgjørende for å forme fremtiden for autonome operasjoner, forteller han.

Det samme gjelder SMART-prosjektet skal frakte laks autonomt, og FlexFerry-prosjektet der planen er å lage en autonom og ubemannet «tilhenger» for å øke kapasiteten til eksisterende fergenett. Kapasitetsløftet MIDAS (Mennesket i fremtidens havromsoperasjoner) er et prosjekt som forsker på hvordan mennesker og maskiner kan samarbeide i autonome operasjoner. I tillegg tilbyr klyngen en inkubator som støtter innovasjon og vekst for oppstartsbedrifter.

– I tett samarbeid med andre klynger er OAC også en del av ESA BIC-programmet, forteller Halvorsen.

European Space Agency Business Incubation Centre (ESA BIC) er et program initiert av den europeiske romfartsorganisasjonen for å støtte oppstartsbedrifter som ønsker å bruke romfartsteknologi, data eller ekspertise til å utvikle innovative produkter og tjenester på jorden.

Levi Jamt, lead developer human machine teaming in Zeabuz. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Levi Jamt, lead developer human machine teaming in Zeabuz. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Forsvar og sikkerhet er en viktig drivkraft

Forsvars- og sikkerhetssektoren er en viktig drivkraft for utvikling av autonom teknologi, både militært og sivilt. Dette inkluderer alt fra overvåkning, grensekontroll og miljøovervåkning til bekjempelse av ulovlig fiske, søk- og redningsoperasjoner i Arktis, samt humanitære oppdrag og løsninger for fiske og jordbruk.

– Flere av OACs medlemsbedrifter har de siste årene opplevd sterk vekst innen dette området. Bedrifter som Skarv, Blueye Robotics, WaterLinked og Maritime Robotics har gradvis skiftet fokus fra havbruk til også å levere løsninger rettet mot forsvars- og sikkerhetssektoren, forteller Halvorsen.

OAC er også involvert i flere banebrytende prosjekter. SMART-prosjektet utvikler autonome løsninger for trygg og effektiv transport av laks, mens FlexFerry-prosjektet arbeider med å utvikle en autonom og ubemannet «tilhenger» for å øke kapasiteten i dagens fergenettverk. Samtidig er det under utarbeidelse et utkast til retningslinjer for bruk av små ubemannede overflatefartøy (USV-er) i Norge, som etter planen skal presenteres i juni.

– Gjennom vår brede tilnærming og aktive samarbeid er Ocean Autonomy Cluster en katalysator for å forme fremtidens maritime industri og bringe autonom teknologi fra visjon til virkelighet, legger han til.

Ocean Autonomy Cluster samarbeider også tett med forsvarsklyngen MIDSEC Defence and Security Cluster.

Sondre Sandvik presenting innovative autonomy from Maritime Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Sondre Sandvik presenting innovative autonomy from Maritime Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Banebrytende regulatoriske rammeverk og et brennende engasjement

Også Nils Haktor Bua fra Sjøfartsdirektoratet understreket viktigheten av testfasiliteter.

– Test Arena Trondheimsfjord, verdens første testområde for autonome skip. Mulighetene her er avgjørende for å integrere innovasjon i regelverk, sier han.

Kay Endre Fjørtoft, seniorforsker i SINTEF, fremhevet samarbeid som en nøkkel til suksess.

– Tette bånd mellom forskningsmiljøer, industrien og klynger som OAC er avgjørende for å utvikle og implementere autonome teknologier,» sier Fjørtoft.

En rekke av bedriftene har utspring fra forskningsmiljøene ved NTNU.

– Det er ikke først og fremst en overordnet plan, men summen av det brennende engasjementet fra rekke engasjerte ildsjeler som er drivkraften bak at vi har lykkes med å skape det unike fagmiljøet for maritim autonomi i Trondheim og på Nyhavna, forteller associate professor Morten Breivik ved Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU.

Niko Hrdalo, Croatian Ministry of Sea, Transport and Infrastructure. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.
Niko Hrdalo, Croatian Ministry of Sea, Transport and Infrastructure. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.

Enormt potensial for samarbeid

Den kroatiske delegasjonen fokuserte også på de regulatoriske aspektene ved autonomi. Niko Hrdalo fra det kroatiske sjøfartsdepartementet delte sin visjon.

– Vi ønsker å sikre at kroatiske innovasjonsmiljøer og industrien holder tritt med den globale utviklingen innen autonom skipsfart. Norges tilnærming til administrative og teknologiske utfordringer gir uvurderlig innsikt.

Ivanac avsluttet med å fremheve potensialet for samarbeid.

– Potensialet for samarbeid mellom Kroatia og Norge er enormt. Vår felles forpliktelse til autonomi kan drive innovasjon og bærekraft på tvers av den maritime sektoren, sier han.

Researcher Erik Veitch and PhD Candidate Vedran Simic demonstrating NTNU's Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Researcher Erik Veitch and PhD Candidate Vedran Simic demonstrating NTNU’s Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Driver fremtidens maritime innovasjon

AGATI-initiativet understreker viktigheten av samarbeid for å navigere utfordringer og muligheter innen autonom maritim transport. Med Norges ekspertise og Kroatias ambisiøse mål er dette partnerskapet godt posisjonert til å forme fremtiden for global maritim autonomi.

Vil du vite mer om AGATI-prosjektet?

Mateo Ivanac
CEO Innovamare, Croatia

Željka Rajković
Chief Operating Officer, Innovamare Croatia

Frode Halvorsen
Cluster Manager at Ocean Autonomy Cluster, Norway

Linda Hald
Senior EU Advisor, Ocean Space, Norway

Lars Bugge Aarset
Communications advisor, Ocean Autonomy Cluster, Norway

Flere bilder fra besøket

From Blueye Robotic's testlab at Nyhavna. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
From Blueye Robotic’s testlab at Nyhavna. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Petter Sjursen. Product Engineer in Blueye Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Petter Sjursen. Product Engineer in Blueye Robotics. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
A Blueye underwater drone lights up the harbor water at Nyhavna. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.
A Blueye underwater drone lights up the harbor water at Nyhavna. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.
Zeljka Rajkovic, Chief Operating Officer DIH Innovamare and Darko Dominović, Senior Surveyor, Croatian Register of Shipping, visiting NTNU Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.
Zeljka Rajkovic, Chief Operating Officer DIH Innovamare and Darko Dominović, Senior Surveyor, Croatian Register of Shipping, visiting NTNU Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster.
Erik Veitch, NTNU Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Erik Veitch, NTNU Shore Control Lab. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Battery room on Torghatten's electric ferry Flakk-Rørvik.Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Battery room on Torghatten’s electric ferry Flakk-Rørvik.Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric propulsion on Torghatten's ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric propulsion on Torghatten’s ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric propulsion on Torghatten's ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric propulsion on Torghatten’s ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster
Electric ferry Flakk-Rørvik. Photo: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Del innlegg: