Vi gratulerer målbedriften Lyng Triangel med markedsandel på 75 prosent! Til tross for stor nedgang i antall bønder i Norge de siste 20 årene, selger Leksvik-bedriften fortsatt 6000 triangelkoblinger årlig.
Det blir stadig færre bønder i Norge, men selv om markedet blir mindre har ikke etterspørselen til Lyng Triangel gått ned. Fra 2018 til 2019 økte også omsetningen. Mye har også endret seg i bransjen siden Daglig Leder Tom Erik Dahl kom inn som salgssjef i bedriften for over 20 år siden.
– På den tiden, i 1998, var det cirka 120 000 heltidsbønder i Norge. I 2020 har vi bare cirka 35 000 igjen, sier Dahl til Fosna-Folket.
På spørsmål fra Fosna-Folket om hvordan de har klart å overleve i dette markedet, med utgangspunkt i Leksvik, svarer Dahl følgende:
– Omstilling, effektivisering og produktutvikling. Og selvsagt intens salgsvirksomhet.
I over 35 år har bedriften levert Triangel hurtigkobling, sitt egenutviklede hurtigkoblingssystem for 3-punktsmonterte redskaper. I fjor ble det investert i et nytt skjærebord, en anskaffelse som styrker HMS-arbeidet, gir bedre kvalitet og øker produksjonskapasiteten betraktelig. Det gir Lyng Triangel muligheten til å utforske nye markeder og produkter.
– HMS er grunnpilaren i bedriften. Nå får vi automatisert de tyngste oppgavene i produksjonslinjen, noe som styrker HMS-arbeidet vårt. Opp mot 1200 timer tunge løft i året blir frigitt for de ansatte til å bruke på mer fornuftige ting, sa Dahl da vi skrev en artikkel om det nye skjærebordet.
Skjærebordet ble muliggjort gjennom egenkapital, lån i SMN og investeringstilskudd fra Innovasjon Norge. Som målbedrift i FI Industrihage benyttet Lyng Triangel seg av FI som kontaktpunkt opp mot Innovasjon Norge.
– Det må nesten være verdensrekord i effektivitet på søknadsprosesser. Vi kontaktet FI og fikk sendt søknad rett før jul, og fikk tilsagnet allerede i januar, sa Dahl.