BEATklyngen inviterte til strategisamling «Innspill og retning 2026», hvor medlemmene fikk mulighet til å påvirke veien videre.
– Klyngen er en arena for å dele, lære og utvikle nye løsninger sammen. Det er i samspillet vi skaper verdien, sa klyngeleder Ellen Weidemann da hun ønsket velkommen til samlingen.
Weidemann ga en kort gjennomgang av aktivitetene det siste året. Ingunn Nervik Isaksen og Brynjar Svarva fra Innovasjon Norge fulgte opp med å orientere om hvilke støtteordninger som er tilgjengelige, og løfte fram hvorfor næringsklynger er viktige.
– Gjennom årlige målinger vet vi at bedrifter som er medlemmer i en klynge øker omsetningen mer enn bedrifter som ikke er det, forteller Svarva.

Hvordan skal BEATklyngen skape mest mulig verdi for medlemmene?
Gjennom gruppearbeid ble klyngens fokusområder fylt med konkrete innspill og ideer fra bransjen selv. Et sentralt tema var hvordan problemstillinger kan løftes inn i klyngen og utvikles til konkrete prosjekter som bidrar til å løse bransjens utfordringer.
Det var høyt engasjement rundt bordene, og gode diskusjoner om hva klyngen bør prioritere fremover. Medlemmene delte erfaringer, behov og ideer.
Klyngeleder Ellen Weidemann er svært fornøyd med responsen fra medlemmene.
– Klyngen skal bidra til økt verdiskaping for medlemmene våre. Derfor er det utrolig verdifullt å få så mange gode innspill. Det gir oss et godt grunnlag for å utvikle klyngen videre.
Og med et styrket grunnlag for veien videre, er ambisjonen også å få med flere aktører på laget.
– Vi vil gjerne ha med oss flere entreprenører, eiendomsselskaper, leverandører og andre aktører i verdikjeden. Klyngen blir sterkere jo flere perspektiver og erfaringer vi samler, sier klyngeleder Ellen Weidemann.
Er du nysgjerrig på BEATklyngen og vil høre mer om oss? Ta kontakt med ellen@fi-nor.no




