Tekst og foto: Lars Bugge Aarset / Ocean Autonomy Cluster
I forbindelse med «Nordic Five Tech – Ocean Autonomy Tour» fikk deltakere fra Nordens ledende tekniske universiteter oppleve Trondheims sterke posisjon innen autonom og maritim teknologi.
Et av høydepunktene på den innholdsrike dagen var besøket til Nyhavna, hvor Ocean Autonomy Cluster og NTNU presenterte noen av de mest banebrytende initiativene innen autonomi og maritim innovasjon.
Fra lab til fjord: Autonome systemer i fullskala

Etter en formiddag ved det nye Ocean Technology Centre på Tyholt, gikk turen videre til testfasilitetene ved Nyhavna. Her fikk deltakerne innsikt i pågående forskningsprosjekter som SFI AutoShip, og opplevde i praksis hvordan fjernstyrte og autonome fartøy kontrolleres i sanntid fra Shore Control Lab.
Førsteamanuensis Morten Breivik ved Institutt for teknisk kybernetikk guidet deltakerne gjennom anleggene, og forklarte hvordan forskningsmiljøet ved Nyhavna samarbeider tett med næringslivet og offentlige aktører for å realisere fremtidens autonome skipsfart.
PROMETHEUS: Menneske og maskin i sanntid
Dagens mest engasjerende øyeblikk kom under demonstrasjonen av PROMETHEUS – en ny prototype for fjernstyring av autonome ferger. Systemet, som er utviklet gjennom det NTNU-ledede prosjektet Autoteaming, benytter 5G, sanntidsvideo, taktil tilbakemelding og beslutningsstøtte for å muliggjøre intuitiv fjernstyring.
Demonstrasjonen ble gjennomført med den autonome fergen milliAmpere1, som responderte presist på kommandoer fra kontrollrommet – med sikkerhetspersonell Andreas Gudahl Tufte ombord.

– Dette handler ikke om å erstatte mennesker, men om sømløst samspill mellom menneske og maskin – i sanntid, sa prosjektleder Morten Breivik. – Vi tror vi har fått et glimt av ekte autonomi som resonnerer med menneskelig intensjon og intuisjon.
Dedikerte forskere bak teknologien

Bak PROMETHEUS står et dedikert team ledet av PhD-kandidatene Alexey Gusev og Andreas Gudahl Tufte, begge tilknyttet Autoteaming-prosjektet ved NTNU.
Alexey, som har en sterk teknisk bakgrunn, har hatt ansvar for utviklingen av brukergrensesnittet, systemarkitekturen og integrasjonen med 5G-kommunikasjon.
Andreas har på sin side arbeidet med autonomifunksjonaliteten, og har i tillegg utviklet det intelligente styringssystemet som dynamisk tilpasser seg operatørens input i sanntid.
I tillegg har en gruppe dyktige bachelor- og masterstudenter bidratt betydelig til utviklingen og gjennomføringen av demonstrasjonen.
– Vi er utrolig imponert, sier prosjektleder Morten Breivik. – De har kombinert teknisk spisskompetanse med en enorm innsatsvilje, og jobbet nesten døgnet rundt de siste ukene for å få dette klart til demonstrasjonen.
Både Alexey og Andreas fremhever at dette handler om mer enn bare teknologi:
– Målet var aldri bare å fjernstyre fartøyet, men å føle responsen – i sanntid, sier Gusev.
– Autoteaming handler om tillit, ikke erstatning. Dette er ikke fremtiden – det skjer nå, sier Tufte.
Internasjonal interesse og samarbeid

Besøket ble avsluttet med en tur til Fjordlab – NTNUs testanlegg for undervannsteknologi. Gjestene representerte universiteter fra Sverige, Danmark, Finland og Island. Mange uttrykte stor interesse for hvordan Trondheim har klart å koble sammen utdanning, forskning og industri i en felles satsing på maritim teknologi.
Professor Roberto Galeazzi fra Danmarks Tekniske Universitet sa det slik:
– Det er imponerende å se hvor raskt Norge beveger seg på dette feltet. Vi ser stort potensial for nordisk samarbeid, både innen miljøovervåkning, sivil sikkerhet og forsvar.
En nasjonal drivkraft

Clusterleder Frode Halvorsen i Ocean Autonomy Cluster la vekt på betydningen av det tette samspillet mellom NTNU, SINTEF og næringslivet:
– Trondheim har unike forutsetninger for å lede an i utviklingen av autonome maritime løsninger. Nyhavna har blitt et viktig nav for testing og innovasjon, sier Halvorsen.
Seniorrådgiver Håvard Wibe ved NTNU avsluttet med å si:
– Det er viktig at fagmiljøer internasjonalt får se hva Trondheim har å tilby. Vi håper dette besøket bidrar til mer samarbeid og økt interesse for forskningen vår.







