16/12/2020

Tett oppfølging og flat struktur er Utheves suksessoppskrift

Utheve består i dag av fire ansatte, hvor en av dem er lærling. Foto: Mikael Sætereid / FI

Det startet som et enkeltmannsforetak i 2015. Fem år senere har Utheve fire ansatte, og vil i år ha en omsetning på over tre millioner kroner. Å flytte bedriften fra Oslo til Rissa, viste seg å være et sjakktrekk.

– I løpet av de årene jeg har holdt på, tror jeg at jeg har tatt åtte eller ni telefoner for å få kunder. Resten har ringt oss. Det er en utrolig privilegert posisjon å være i. 

Det sier Andreas Nicolai Helmersen. Han er daglig leder i den digitale markedsføringsbedriften Utheve. 

Det startet som et enkeltmannsforetak i Oslo, da under et annet navn. Etter 10 år i Oslo begynte savnet av Trondheimsfjorden å melde seg. Helmersen tok med seg samboeren Oda og hunden Nikko hjem til Stadsbygda. Firmaet ble også med, men det var knyttet stor spenning til kundegrunnlaget på Fosen, sammenlignet med Oslo.

– Jeg tok derfor kontakt med kommunen for å undersøke hvilke muligheter som fantes. Jeg var usikker på om jeg skulle etablere kontor i Trondheim eller Rissa sentrum. Men kommunen mente det definitivt var mulig for Utheve å etablere seg i kommunene. 

– De hjalp meg veldig mye. De satt meg blant annet i kontakt med folk som leide ut lokaler. Jeg bestemte meg derfor for å ta sjansen, legger han til.

Helmersen startet likevel ikke helt på bar bakke, han hadde tross alt med seg kundene fra Oslo. Det ga han rom til å pusse opp lokalene Utheve flyttet inn i, samtidig som han knyttet nærmere kontakt med næringslivsapparatet i kommunen. 

– Jeg fikk en «flying start». Hjelpen jeg fikk i kommunen var ypperlig. 

Hjalp ITavisen til nye høyder

På plass i Rissa begynte oppdragsmengden å øke. 

– Jeg oppdaget at det var mye udekket marked på Fosen, og selv om markedet i Oslo og på Østlandet er større, oppdaget jeg at det var behov for en bedrift som Utheve i regionen. 

Selv om bedriften er lokalisert i Rissa, betyr ikke det at Utheve bare får oppdrag fra lokale bedrifter. I 2019 ble Helmersen kontaktet av ITavisen, som er Norges største IT-avis. De holder til i California.

– De fant oss via Google og kontakt ble opprettet. De ville blant annet ha hjelp til å øke trafikken på deres sider. Det klarte vi. I januar i år hadde trafikken økt med 35 prosent sammenlignet med januar året før. Det er en betydelig økning når man tenker på at de lever av annonseinntekter, som igjen baserer seg på trafikken. 

ITavisen er strålende fornøyd med den jobben Utheve har gjort for dem. 

– ITavisen har alltid hatt masse trafikk, men med Utheve som medspiller har vi løftet trafikken til nye høyder, og får vanvittige mengder trafikk fra Google og Facebook. Det beste med Utheve, foruten de utrolige resultatene, er at de ikke tvinger på oss dyre årsavtaler, er utrolige serviceinnstilte, kommuniserer krystallklart og vet hva må til for å lykkes, sier redaktør i ITavisen, Trond Bie på deres egne nettsider.

Derfor har ITavisen og Utheven nå etablerer partnerskap for å hjelpe andre selskap med å vokse på nett. 

– Det var helt uvirkelig da ITavisen tok kontakt med oss. Ser man tilbake, er det utrolig at vi har kommet dit vi er i dag. 

Andreas Nicolai Helmersen startet det som i dag er Utheve i 2015. Foto: Mikael Sætereid / FI

Innpass i industrien

Kort tid etter at Utheve kom til Rissa, ble de medlem i FI næringshage. Det åpnet et helt nytt marked for dem.

– FI satte oss tidlig i kontakt med Terje Aunan i MSP. De ble den første industrikunden vår. Med dem hadde vi et spennende prosjekt med en online kalkulator som estimerer pris på forkromming. I tillegg kjørte vi en google-kampanje, hvor MSP i tre måneder var den mest synlige aktøren i Norge når det kommer til forkromming. 

Etter dette fikk de oppdrag fra andre industribedrifter, blant annet PTM, Lyng Triangel, IV Group og Leksvik Industrimekanikk. 

– Det at FI satte oss i kontakt med industrien, var med på å åpne en helt ny kundegruppe for oss. I tillegg er dette en veldig spennende kundegruppe å jobbe med.

På hvilken måte skiller industribedrifter seg fra andre kunder dere har?

– Fra før var vi vant til å jobbe med bedrifter som har eksisterende digital markedsføring. Industribedrifter har ikke det i like stor grad. De bruker som oftest messer og tradisjonelle kanaler til markedsføring. 

Industrien må satse digitalt

Fordi industrien stort sett bruker tradisjonell markedsføring, var Helmersen spent på om Utheve ville få innpass. 

– Jeg var veldig spent på hvordan vi ville bli mottatt, men det som er fordelen med digital markedsføring, er at det er målbart. Vi kan raskt vise til resultater, hvor mange vi har nådd, hvor mye trafikken har økt, og så videre. 

Det er ikke bare på Fosen at industribedriftene stort sett benytter seg av tradisjonell markedsføring. 

– Dette er noe vi ser over alt. Derfor er det viktig at industribedriftene får øynene opp for digital markedsføring. Resten av samfunnet blir mer og med digitalt. Skal man være synlig, og generere nye kunder, er man avhengig av en viss standard på sine digitale flater. Det er viktig at man klarer å kommunisere digitalt, og at man da treffer de riktige personene. Om ikke, vil man bli forbigått av konkurrenter. Derfor gjelder det nå å være raskt ute og etablere seg på det digitale markedet. 

Å vise til tidligere resultater har vært viktig i rekrutteringen av nye kunder for Utheve. De kan til og med vise til en kunde som måtte be dem stoppe markedsføringen fordi kampanjen de hadde satt i gang fungerte for godt.

– Vi gjennomførte en kampanje for Groweasy. Etter hvert fikk vi beskjed om at vi måtte avslutte kampanjen fordi de var i ferd med å få flere forespørsler enn det de kunne levere. Det er den desidert hyggeligste grunnen å stoppe en avtale, sier Helmersen lattermildt. 

Hva er fordelene med å drive digital markedsføring for industribedrifter, sammenlignet med andre bedrifter?

– De har veldig ofte et veldig konkret produkt som skal markedsføres. Det gjør jobben vår veldig behagelig. I tillegg kan vi starte med blanke ark fordi de har hatt lite markedsføring fra før. Det gjør at de også er veldig åpne for våre ideer og vår måte å jobbe på.

Korona førte til nye oppdrag

Selv om 2020 ble et merkelig år, også for Utheve, kom de seg godt gjennom. 

– I starten av pandemien ble det et vakuum, alt stoppet opp. Men når det første sjokket hadde lagt seg, så vi at svært få av våre kunder satte samarbeidet på pause. De fleste hadde tillit til oss og ville fortsette samarbeidet, selv om situasjonen var uoversiktlig.

Helmersen tror koronapandemien har bidratt til at flere har fått øynene opp for digital markedsføring. 

– De oppdaget at informasjonsbehovet var stort i en så uforutsigbar tid med retningslinjer som var i stadig endring. 

Mot sommeren fikk også Utheve flere oppdrag med å markedsføre reiselivet i Norge. 

– Dette var veldig spennende, og alle våre kunder fikk veldig god respons. Det var ingen tvil om at det var et stort informasjonsbehov om fritidsaktiviteter og reisemål i Norge. En av kundene informerte om at de hver dag i juli hadde like mange besøkende som det de bruker å ha på lille julaften.

Utheve har gjennomført mange oppdrag for industribedrifter på Fosen. Foto: Michael Sætereid / FI.

Har fått flere tilbud om investeringer

Til tross for at 2020 ble et annerledes år, ble det et godt år for Utheve. 

Hva er Utheves suksessfaktorer?

– Først og fremst at jeg har fått tak i de riktige folkene. Haakon er den første jeg ansatte. Han har en arbeidsdisiplin som er enorm, og har stålkontroll på webutvikling og teknisk markedsføring. Noe som sikret Utheve et solid fundament i 2018. Deretter ble Jørgen ansatt i starten av 2019, og hans evne til å ta et dypdykk i materialet, har gjort han til en ekspert på sosiale medier som Facebook og Snapchat. Arbeidshverdagen er preget av en ekstrem positivitet og velvilje. I tillegg har møtt mye velvilje i både offentlig og privat sektor, og vi har hatt et veldig godt samarbeid med FI. 

Helmersen har også tro på det å satse på unge og nyutdannede. 

– Det siste tilskuddet til Utheve er lærlingen Andréa Rosø. Det var Fosen opplæringskontor opplæringskontoret på Fosen som tok kontakt med oss og spurte om vi ville ha en lærling. Det har vi ikke angret på, for hun er så dyktig at det nesten er rart å kalle henne en lærling. 

Nå er dere godt etablert på Fosen, har passert tre millioner kroner i omsetning, og er fire ansatte. Hva er neste milepel for Utheve?

– Milepelen var egentlig å ha tre til fire ansatte og flat struktur. Jeg synes vi nå er på en fin plass. Målet for 2020 var effektivisering, og det har vi lyktes godt med. 

Helmersen har derfor ingen umiddelbar ambisjon om å utvide arbeidsstokken. 

– En feil mange gjør, er å hele tiden tenker at man må vokse. For meg er ikke målet flest mulig ansatte og mest mulig i omsetning. For meg er det viktigste at vi klarer å følge opp kundene våre på en skikkelig måte, at vi har et personlig forhold til dem. Man trenger god kontakt med kunden for å kunne få det resultatet som er ønskelig. Min erfaring er at det er vanskeligere å få til hvis man er et stort selskap. Den personlige kontakten forsvinner. 

Utheves suksess har også blitt lagt merke til.

– I løpet av 2020 har flere aktører vist interesse for å investere i Utheve. Det er vel det største komplimentet en gründer kan få. 

Er salg aktuelt?

– Det er et vanskelig spørsmål. Kanskje på sikt. Akkurat nå er vi fornøyd med situasjonen slik den er. Vi har flat struktur og tett oppfølging av kundene våre. Slik vil vi ha det.

I tillegg til Helmersen, jobber Haakon Kvithyll, Jørgen Haugerø og lærlingen Andréa Rosø i Utheve.

Del innlegg: